OUTSOURCING SKLADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ

Co může AXIMA nabídnout 4. průmyslové revoluci? Jaké jsou naše vize a plány? To vše se dočtete v článku věnovanému optimalizaci skladového hospodářství v souvislosti s konceptem Průmysl 4.0.

Příspěvek společnosti AXIMA k Průmyslu 4.0

banner2
banner2

Průmysl 4.0 je současný trend digitalizace, s ní související automatizace výroby a změny na trhu práce, které s sebou přinese. Pomocí metod a nástrojů Průmyslu 4.0 by mělo dojít k úsporám času a peněz a zvýšení flexibility firem. A jak do tohoto konceptu zapadá AXIMA?

Přibližně před rokem jsme se rozhodli zaměřit svou pozornost na spolupráci skladového a obchodního oddělení, dvou klíčových oddělení společnosti AXIMA. Důvodem byla snaha nabídnout zákazníkům společnosti AXIMA zcela nový systém spolupráce odpovídající konceptu Průmyslu 4.0.

Průmysl 4.0 z pohledu společnosti AXIMA pro nás znamená převzetí řízení skladového hospodářství našich zákazníků, pro které logistika není primárním předmětem podnikání a tím jim poskytnout maximální prostor na jejich hlavní činnost. Naši zákazníci by tak nemuseli plýtvat finančními prostředky a časem na aktivity, které jsou pro většinu z nich jen nutným zlem. Obchodní úsek společnosti AXIMA se z velké části orientuje na průmyslovou automatizaci nadnárodních společností, které nechtějí spravovat vlastní flotily aut, stavební objekty a vlastní IT oddělení, proč by tedy měly vynakládat finance, čas a úsilí na správu skladového hospodářství?

Pokud jsem v předchozím odstavci psal o převzetí skladového hospodářství, myslel jsem to doslovně. Proč by měli mít naši zákazníci vlastní sklady, když my jich máme několik? Proč by měli zaměstnávat vlastní skladníky, když my jich máme dostatek? Proč by se učili organizovat sklad, když na to mohou mít AXIMU, která se na to specializuje již 27 let?

Tuto inovativní myšlenku jsme zvažovali již delší dobu a dlouho nám ležela v hlavě. Říkali jsem si, proč to již někde nefunguje a pokud ano, proč to není všeobecně rozšířený model? Dlouholeté zkušenosti nám pomohly odhalit, že dvěma zásadními problémy jsou důvěra a čas.

  1. Důvěra je klíčová, abychom tento způsob spolupráce mohli s našimi zákazníky vůbec začít realizovat. Je totiž nezbytně nutné, aby obě strany přesně znaly výhody a věděly, že jde o investici do skutečně dlouhodobé spolupráce. Je potřeba znát konkrétní čísla a uvědomit si přidanou hodnotu tohoto konceptu. Hlavní výhodou tohoto systému spolupráce je především více času na hlavní činnost podnikání, předání zodpovědnosti za skladové hospodářství na externí subjekt, nové využití prostor po původních skladech a nižší náklady na zaměstnance a s nimi spojenou agendou.
  2. Čas, protože než se tento systém spolupráce může aplikovat do skutečného provozu, je potřeba znát přesné požadavky na zásobování a fungování výrobních procesů zákazníka. Detailní znalost všech těchto procesů vyžaduje určitou časovou investici.

Příprava tohoto systému v první fázi vyžadovala zákazníka, který je otevřený a přístupný novým myšlenkám, postupům a způsobům, jako AXIMA. Hledání netrvalo dlouho a brzy na to jsme implementovali první kroky ke spuštění tohoto modelu spolupráce. Než se tak ovšem mohlo stát, byla potřeba ještě trocha sebereflexe.

Začali jsme proto kontrolou vlastních procesů ve skladu a na naší brněnské prodejně. Jedním z hlavních výstupů kontroly bylo zjištění, že velká část procesů je řízena skrze osobní angažovanost zaměstnanců a funguje z velké části díky jejich mnohaletým zkušenostem. To byla dobrá vizitka poukazující na šikovnost našich zaměstnanců a nízkou fluktuaci. Tato skutečnost ale neřešila standardizaci našich vnitrofiremních procesů, která byla pro nový projekt převzetí skladového hospodářství našich zákazníků naprosto nezbytná.

Dalším výstupem kontroly bylo, že příliš mnoho rozhodnutí bylo prováděno mimo náš vnitropodnikový systém. To znamenalo, že jsme nevyužívali plného potenciálu ERP systému, do kterého jsme intenzivně investovali.

Případů, kdy zaměstnanci skladu šli osobně informovat prodejce o připravenosti objednávky k expedici nebo naopak zaměstnanci prodejny chodili s dodacími listy a fakturami do skladu, bylo tolik, že se tyto pochůzky staly významnou časovou ztrátou a proces výměny informací mezi prodejnou a skladem nebyl efektivní.

Další prostor pro zlepšení se týkal přihrádek pro expedici, které nebyly zavedeny v systému a informace o uložení byly zapsány jen na papíře. Dohledávání konkrétních přihrádek bylo komplikované a přehled jejich využitelnosti nebylo možné realizovat.

Tato vnitřní kontrola procesů ukázala slabá místa, která bylo nutné zlepšit. Následně jsme připravili konkrétní kroky, které měly zajistit hladký průběh realizace rozšíření našich služeb o možnost přebírání skladového hospodářství našich zákazníků. Významně jsme zvýšili roli ERP systému v celém procesu, vytvořili „to do“ listy a nechali prodejnu a sklad propojit informačními panely na kterých se nyní zobrazují informace a pokyny pro zajištění plynulosti procesů. Zrychlení toku informací mezi prodejnou a skladem zajistilo větší transparentnost komunikace, snížení podílu zaměstnanců na individuálním rozhodování a také vedlo k jejich větší spokojenosti.

Nastala další fáze, kdy bylo důležité domluvit se se zákazníkem na způsobu, jak převést jejich skladové hospodářství do naší režie bez toho, aby tato změna ovlivnila jejich i naši kvalitu a plynulost pracovního procesu. Hlavní otázky se v této chvíli týkaly procesů, zvyklostí a způsobu práce u zákazníka. Bylo nutné detailně popsat a v některých případech i přizpůsobit toky informací tak, abychom dodávky zboží dokázali spojit s konkrétní výrobní linkou nebo manuálním pracovištěm. U expedice a balení jsme již částečně navázali na naše zaběhlé systémy spolupráce. Některé prvky bylo potřeba pouze doplnit o důležité informace, které napomohly rozdělování dodávek pro zákazníka do dílčích celků již v našem skladě.

K realizaci takto hluboké integrace, bylo nutné tyto detailní informace implementovat přímo do objednávek. Pokud chtěly obě strany – my i náš zákazník dosáhnout vzájemného snížení nákladů na zpracování objednávek v konceptu teorie průmyslu 4.0, bylo nutné zajistit výměnu v elektronické podobě v rámci EDI (Electronic Data Interchange). Systém nyní funguje tak, že veškeré potřebné informace dostáváme od zákazníků přímo do našeho systému, stačí je jen předat do skladu, kde se dle obdržených informací vytváří dodávky pro konkrétní výrobní linky nebo manuální pracoviště s označením obsahu zásilky.

Takto si představujeme inovativní způsob spolupráce s našimi zákazníky a příspěvek společnosti AXIMA ke konceptu Průmyslu 4.0.

Podrobněji se tomuto tématu bude věnovat zástupce obchodního ředitele společnosti AXIMA, Ing. Adam Jégl, v rámci své přednášky na konferenci DAZ (Dny automatizace a značení) konané ve dnech 26. a 27. dubna 2018.

Chcete se dovědět více informací?

Napsat zprávu
Zavřít